MUHTEŞEM GATSBY

/
5 Yorumlar

       Bazı şeylerin etkisi uzun sürer. İşte Muhteşem Gatsby öyle bi şeydi. Uzun süredir izleyip de bu kadar etkilendiğim tek film. Ne bekledim ne buldum durumuyla karşı karşıyayım. Filmin afişlerini görmüştüm ve beklediğim böyle bi şey değildi. Afişler o kadar renkliydi ki Leo`nun bu filmde oynamasına şaşırmıştım. Çünkü benim zihnimde sihirbazımsı bi şeyler vardı. Daha hafif, izleyip geçebileceğim bi şeyler. İşte tamda bu yüzden izlemek için vakit ayırmadım, bu kadar beklettim.


       Sırasıyla hissettiklerimi anlatmak istiyorum. Bizim Örümcek Adamdan tanıdığımız Tobey Maguire oynadığı Nick Carraway ağzından anlatılmaya başlıyor film. Filmin detaylarından öyle habersizim ki onu görünce şaşırdım. Ve film öyle masalsı ve şaşalıydı ki!!  Her yer  her kare rengarenk ve dönemin eğlence anlayışını tam manasıyla yansıtıyordu. 




        Nick, Wall Street`de bir bankacıyı canlandırıyor. Yıll 1922 ve Wall Street`in en şaşalı günleri. Kadınlara seçme hakkı verilirken bir yandan da alkol yasağı ülkede el altından alkol satıp bi çok insana köşeyi döndürdüğü bi zaman. Caz müziğin her yerde duyulduğu, kadınların muhteşem giyindiği, Amerikan rüyasının tavan yaptığı yirmili yıllar…. Nick Yale mezunu ve New York`ta tutunmaya gelen 29 yaşında bi genç. Kuzeni Daisy bi milyoner olan Tom Buchanan ile evli. Evliliğinde çok mutsuz ve filmin ilk sahnesiyle birlikte ona üzülmem bir oldu. Kocası onu aldatıyor ve ona sadece üzülmek kalıyor.


          Nick`in komşusuysa şehirde tam bir efsane olan Jay Gatsby. Adamın muhteşem ötesi bir evi var ve her hafta sonu çılgın partiler veriyor. Tam bir karnaval.  Ama kimse onun tam olarak kim olduğunu bırakın, nasıl göründüğünden bile bir haber. Ve Nick`e Gatsby`den bir davet gelmesi üzerine filmin otuz dakikasından sonra sahneye Leo çıkıyor.


           Konudan bile bir haber olarak izlediğim için Gatsby`nin neyin peşinde olduğunu anlamam oldukça zaman aldı. Onun tek istediği Nick`in kuzeni Daisy. Beş yıl önce askere gitmeden önce karşılaşıyorlar ve ona deli gibi aşık alıyor. Kız ise onun yokluğunda Tom`la evleniyor. Ah o sahneler nasıl parçaladı içimi. O kadar üzüldüm ki… Sürekli zavallı kız zavallı kız dedim. bi yandan da Gatsby`e erken dönemedi diye kızıp durdum. 


         Gatsby`nin Nick`den istediği onu aşkıyla karşılaştırmak. O kadar umutsuz, çekingendi ki insanın içini parçaladı. Sonrası sonrasını izlemelisiniz de benden söylemesi filmin sonunda Daisy`den ölesiye nefret edeceksiniz. Hayatımda gördüğüm en bencil en şımarık insanlardan biriydi. En başta nasıl üzüldüysem bi o kadarda nefret ettim.


        Gatsby`in aşkı o kadar saf ki. Bilmiyorum beni çok etkiledi. Bakışlar, o saplantı, o umudunu kaybetmeden aşık oluşu. Sürekli sürekli bekledi. Sürekli döneceğini, düzeleceğini düşündü. Gördüğüm en sf aşklardan biriydi. Aklım mantığım bi insanın bi insanı bu kadar çok sevebileceğini anlamakta güçlük çekti. Ağzından dökülen her sözcük, son sözcük oydu. Ahh ahh yine duygusala bağladım…


        Leo sizce de yaşlandıkça daha yakışıklı olmuyor mu? Leo`nun oynadığı her filmi konuya bakmadan izlerim ki görüldüğü üzere buna da bakmamıştım. Adamın tek kelimeyle oyunculuğu mükemmel. Daha ötesi yok. onun gözünden o kadını görmek bi harikaydı. Dünya ondan ibaretmiş gibi bakıyorduç,Oynamıyor yaşıyor resmen.  Bizim Örümcek Adam`de bence bu filmle kendisini ispatlamıştır. Çünkü onun içinde söylenebilecek tek şey oyunculuğunun göz doldurduğuydu.


         Film Nick`in bir psikologa anlattıklarını dinlememizle başlıyor. Muhteşem başlayıp sonu hüzünlü bitiyor. Üzüldüğünüz karakter bambaşka çıkıyor. Şaşa ve şatafatlı hayatına özendiğiniz insanına da delicesin üzülüyorsunuz. Her şeyin göz açıp kapayana kadar değişebileceğini görüyorsunuz. Dost olanların yok olup gideceğini, sevdiğiniz dünyada önem verdiğiniz tek insanın size sırtını dönebileceğini görüyorsunuz…


         Film F. Scott Fitzgerald`ın aynı isimli kitabından uyarlanmış. Daha önce 1974`de çekilen film günümüz teknolojisi ve muhteşem oyuncularıyla bence bi efsane olmuş. Kitap Amerikan rüyasını eleştirmek içi yazılmış olmakla birlikte, filmde dönemim Wall street ve işçi tabakasını, savaş sonrası bunalımı iyi yansıtamadığını söylüyorlar. Kitabı okumadım ama kitapta tüm bunlar varsa haklılar. Bu daha çok bi aşk hikayesi olmuş. Kamera birer kez yanlarından geçerken görüntülemiş gibiydi onları, o kadar.


        Film ismi gibi muhteşemdi. Ne kadar anlatabildim bilmem ama kesinlikle gözü kapalı izlenebilecek bi filmdi. Görsel açıdan mükemmel olmakla birlikte, kulak içinde harika bi şölendi. Çünkü filmde yer alan her nota harikaydı. Partilerin karnavallardan farkı yoktu. Dönemin kıyafetleri olağanüstüydü. Vakit kaybetmeden izlemelisiniz. Ben çok vakit kaybettiğimi düşünüyorum. İyi seyirler…


        Bu arada çok sevdiğim Lana Del Rey`in Young And Beautiful şarkısı filmde yer almakta ki onun için hazırlanmış. Şarkıdan da anlayabileceğiniz gibi film bi harika….





Benzer Yazılar

5 yorum:

Plaza Sesi dedi ki...

bende kocimle izledim bunu ve ''film seçimlerin harika''diye ödüllendirildim.Gerçi ödülmüydü ceza mı çözemedim ama ne olduunu sölemicem tabikisi (:

Zamska dedi ki...

Plaza Sesi,
Ne zaman kardeşlerimle film izlesek ve ben seçsem beğenmezler. Bu kez beğenmişlerdi. =)
Yalnız benim şu ceza ödül olayına kafam takıldı =) ne olabilir ki =)

Alper Sağlam dedi ki...

Merhaba Zamska,
Gerçekten de uzun zamandır gördüğüm en etkileyici anlatımlardan biri oldu bu.. filmin mükemmelliği kadar yazının da mükemmeliği için seni tebrik ediyorum. Genel olarak sinema üzerine yazılar yazmayan fakat bloglarında sinemayı barındıran bloggerların yazılarını daha farklı ve ilgi çekici buluyorum. Hazır aklımdayken söyleyeyim bazı yazıların resimleri silinmiş bu konuda bir çalışma yapabilirsen daha güzel olur.

Filme gelecek olursak; Oscar Favorite Ödülleri'nde ''En İyi Sanat Yönetmeni'' Ödülü verdiğimiz Muhteşem Gatsby, 86. Oscar Akademi Ödülleri'nde de toplam 2 dalda adaylık ile karşımızdaydı ve tahmin ettiğimiz gibi Catherine Martin'in sihirli ellerinden çıkma muazzam işi ile ''En İyi Sanat Yönetmeni'' Ödülünü kucaklamıştı.

Baştan sona muhteşem bir görsellik yakalanmış filmde.. herkese hitap etmeyen ya çok sevilen ya da nefret edilen bir film ve ben çok sevdiğimi söylemeliyim.

Zamska dedi ki...

Merhaba,
Hatırlatma için teşekkürler. Bir sakarlık yapıp resimlerimi topluca katlettim =) Tembellikten aklıma geldikçe düzeltiyorum.
Ve değerli yorumun için çok teşekkürler. Benim izlerken de, sen bilgi verene kadarda bu kadar bilgim yoktu film hakkında.
Bu film nasıl sevilmez ya? Ben çok sevdim. Nefret edilen bir film nasıl olur? Yok ben bu insanlarla anlaşamayacağım sanırım. Filmi çok beğendiğimden kabullenemedim ben =)

Alper Sağlam dedi ki...

Rica ederim.
İnsanlarla anlaşmak zor vallahi hepimiz zorluk çekiyoruz sıkıntı etme :)

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.